گروه خونشناسی ازمایشگاهی و بانک خون: قبل از تشکیل رسمی گروه از سال ۱۳۸۸ نسبت به جذب و پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد از طریق بخش هماتولوژی و هیستو پاتولوژی که زیر گروه علوم آزمایشگاهی بود  در سال ۱۳۹۹ با موافقت شورای گسترش دانشگاه­های وزارت بهداشت درمان و اموزشی پزشکی با تاسیس گروه موافقت گردیده و از سال ۱۴۰۰ اولین دوره پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد خون­شناسی آزمایشگاهی و بانک خون صورت پذیرفت.

 

رسالت گروه خون شناسی آزمایشگاهی وبانک خون

همزمان با بهره گیری از روشهای نوین بیولوژی سلولی- ملکولی در شناسایی ژنها و عملکرد محصولاتشان، انقلابی در برداشت ما از مکانیسم ایجاد و درمان بیماریهای خونی ایجاد شده است. این تحولات توجه به بررسی های آزمایشگاهی چه دربعد تشخیصی-درمانی و چه در بعد تحقیقاتی را ناگزیر می سازد و جایگاه کلیدی آزمایشگاه را در تشخیص و درمان این قبیل بیماریهای با بهره گیری از روشهای نوین روشن می نماید. با توجه به موارد فوق نکات زیر می تواند در چشم انداز گروه مورد نظر قرار گیرد.
  • به کارگیری تکنیکهای سلولی-ملکولی جدید در تشخیص و پیگیری بیماریهای خونی یا استفاده از روشهای جدید درمانی مانند سلول درمانی ، ژن درمانی و... را بیشتر تبیین می کند. 
  • حضور متخصصین خونشناسی آزمایشگاهی و علوم انتقال خون می تواند در فرآیند تشخیص به روز و دقیقتر بیماریهای خونی ، پیگیری روند درمان و همچنین در روند درمانهای جدیدتر مانند پیوند مغز استخوان که راه اندازی مراکز جدید پیوند برای درمان بیماران خونی در مراکز درمانی بیش از پیش ضروری به نظر می رسد، بسیار کمک کننده باشد.
  • در زمینه بانک خون به عنوان شاخه ای بسیار مهم در علم خونشناسی، با استفاده از روشهای نوین می توان فراوردهای خونی متعددی را از خون و پلاسمای انسان فراوری کرد که برای درمان طیف وسیعی از بیماران کاربرد زیادی دارد.
  • مستقر شدن فراگیران در مراکز سازمان انتقال خون و بخشهای بانک خون بیمارستانها ، چگونگی استفاده صحیح از فراورده های خونی را یاد آور شده و مانع از بروز عوارض احتمالی ناشی از انتقال خون می گردد. بعلاوه این افراد می توانند کمک شایانی در استفاده بهتر از امکانات سازمان انتقال خون برای تولید فراوردهای بیولوژیک جدید نمایند.
  • برای تداوم این مهم فارغ التحصیلان این رشته علاوه بر انجام وظایف حرفه ایشان در مراکز فوق باید در مراکز تحقیقاتی و آموزشی بسیار فعال باشند تا بتوانند در جهت همگام سازی پیشرفت علم پزشکی در رشته خود با کاربرد آن در بخش تشخیص و درمان موفق عمل نمایند.
اهداف گروه خون شناسی آزمایشگاهی وبانک خون
  • ­ جذب دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی
  • برقراری ارتباط بیش­تر با مراکز ارائه­ کننده خدمات سلامت به منظور تعامل بیش­تر بالین و علوم پایه
  • جذب و آموزش دانشجویان غیرایرانی
  •  استقرار همکاران هیئت علمی در مراکز درمانی به منظور ارائه خدمات سلامت، بهبود و نظارت بر آموزش دانشجویان در مراکز درمانیدر دوره های کارآموزی و کارورزی، انجام طرح­های پژوهشی مشترک با همکاران بالینی در راستای فعالیت­های خدمات سلامت در غالب پایان­نامه دانشجویی و یا طرح تحقیقاتی، شرکت در برنامه ­های آموزشی رزیدنت­ها و فلوها در ارتباط با رشته تخصصی، کمک به راه­ اندازی آزمایشگاه­های تخصصی مورد نیاز بیماران در بالین، آموزش علمی اخلاق حرفه­ ای به دانشجویان تحصیلات تکمیلی 
  • تشویق و ترغیب دانشجویان در ارائه پایان ­نامه ­های مرتبط با نیاز جامعه به ویژه خدمات سلامت
  • افزایش فعالیتهای مشترک با سایر گروههای آموزشی، مراکز تحقیقاتی برای اجرای برنامه های آموزشی-تحقیقاتی مشترک
  • تلاش در اجرای تحقیقاتی مشترک با مراکز علمی بین المللی
  •  ارتقای  مستمر دانش و مهارت های  حرفة ای اعضای هیات علمی گروه
  • برگزاری کارگاه­ها وسمینارهای آموزشی مرتبط با رشته
  • شرکت فعال در کنگره ­های بین­ المللی و ملی
  •  عضویت در مجامع علمی بین ­المللی و ملی
  • تشویق و ترغیب دانشجویان جهت شرکت در کنگره های بین المللی و عضویت در مجامع علمی بین المللی
    ­            
چشم انداز و آینده تحصیلی گروه خون شناسی آزمایشگاهی وبانک خون
  • ­ جذب دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی
  • برقراری ارتباط بیش­تر با مراکز ارائه­ کننده خدمات سلامت به منظور تعامل بیش­تر بالین و علوم پایه
  • جذب و آموزش دانشجویان غیرایرانی
  •  استقرار همکاران هیئت علمی در مراکز درمانی به منظور ارائه خدمات سلامت، بهبود و نظارت بر آموزش دانشجویان در مراکز درمانیدر دوره های کارآموزی و کارورزی، انجام طرح­های پژوهشی مشترک با همکاران بالینی در راستای فعالیت­های خدمات سلامت در غالب پایان­نامه دانشجویی و یا طرح تحقیقاتی، شرکت در برنامه ­های آموزشی رزیدنت­ها و فلوها در ارتباط با رشته تخصصی، کمک به راه­ اندازی آزمایشگاه­های تخصصی مورد نیاز بیماران در بالین، آموزش علمی اخلاق حرفه­ ای به دانشجویان تحصیلات تکمیلی 
  • تشویق و ترغیب دانشجویان در ارائه پایان ­نامه ­های مرتبط با نیاز جامعه به ویژه خدمات سلامت
  • افزایش فعالیتهای مشترک با سایر گروههای آموزشی، مراکز تحقیقاتی برای اجرای برنامه های آموزشی-تحقیقاتی مشترک