معرفی رشته تکنولوژی پرتوشناسی
این گروه از سال ۱۳۷۱ با پذیرش دانشجو دوره کاردانی در دوره روزانه شروع به فعالیت نمود و از نیمسال دوم سال ۱۳۸۷ با حذف دوره های کاردانی در مقطع کارشناسی دانشجو میپذیرد.
امروزه باتوجه به گسترش ابعاد علم پزشکی، علم رادیولوژی در امر تشخیص، درمان بیماریها ارزش والایی را کسب کرده است که باتوجه به نو پا بودن این رشته از علوم، آیندهای پر ثمر و وسیعی را انتظار میکشد. بدلیل اهمیتی که استفاده از پرتو یونیزان در امرتشخیص و تحقیق و درمان بیماریها دارد، نیاز به تربیت افرادی که آشنا به کاربرد این علم و استفاده از آن در علم پزشکی را داشته باشند مورد توجه شاخه تکنولوژی پرتوشناسی تشخیص گروه پزشکی شورای عالی برنامه ریزی قرار گرفت و براساس این نیاز پس ازبررسی مشکلات و مسائل مختلف آموزشی و نیازهای کمی و کیفی این رشته، طرحی تحت عنوان تربیت کارشناس( لیسانس تکنولوژی رادیولوژی) تهیه و تدوین نموده که برنامه آموزشی آن جهت تصویب نهایی تقدیم میشود.
در ایران دوره ی کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی از سال ۱۳۴۷ در دانشگاه های تهران، شیراز، اصفهان، تبریز، اهواز و.... تاسیس گردید که بعد از انقلاب فرهنگی به صورت کاردانی و کارشناسی ناپیوسته درآمد. در این دانشکده نیز پذیرش دانشجوی علوم آزمایشگاهی در مقطع کاردانی از سال ۱۳۶۶در دانشکده ی پیراپزشکی آغاز شد و با تلاش پیگیر مسئولین دوره ی کارشناسی پیوسته ی این رشته سال ۱۳۸۷ به انجام رسید. هم اکنون رشته ی علوم آزمایشگاهی در دانشکده ی پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با سرعت در حال پیشرفت است و گروه سرانجام با فراهم نمودن امکانات و شرایط لازم، رشته خون شناسی آزمایشگاهی و بانک خون را نیز در مقطع کارشناسی ارشد دایر نمود.
گروه کاردرمانی دانشگاة علوم پزشکی زنجان از سال ۱۳۹۳ با توجه به نیاز منطقه به خدمات کاردرمانی و وجود خلاء موجود و کمبود متخصصان مسئولین این رشته در مراکز استان با همت و پیگیری تاسیس و اقدام به پذیرش دانشجو نمود. هم اکنون این رشته در حال کسب جایگاه شایسته خود در مراکز درمانی می باشد. همچنین این گروه آموزشی در سال ۱۳۹۸ موفق به اخذ اعتبار ۵ ساله فدراسیون جهانی کاردرمانی شد.
انسان ها از هزاران سال پیش ، به تاثیر بازی ، ورزش ، کار ، موسیقی و هنر در کاهش مشکلات فیزیکی و روانی اذعان داشتند. کاردرمانی نیز به عنوان یکی از مشاغل پزشکی و عضو تیم درمانی ، به فعالیت هدفمند ارزش نهاده و از آن به عنوان یک ابزار درمان استفادة می کند.
در طی قرون ۱۸ و ۱۹ ، کاردرمانی برای بیماران با مشکلات روانی مطرح و مورد توجه قرار گرفت. پینل نیز اولین بیمارستان روانی را که در آن از ورزش و تمرین های جسمی و کارهای دستی و هنری برای درمان استفاده می گردید ، تاسیس کرد. به تدریج کاردرمانی در زمینه اختلالات روانی پیشرفت یافت و در سال ۱۷۸۰ جنبه درمانی کار برای معلولین جسمی نیز مورد توجه قرار گرفت.
در آمریکا پس از جنگ جهانی اول که بیمارستان ها مملو از سربازان مجروح بود ، کاردرمانی به عنوان یک حرفه و شغل مطرح گردید. در این زمان دریافتند که کار و فعالیت هدفمند موجب بهبودی می شود و افرادی که در حین بیماری از تمرین و فعالیت استفاده کرده بودند سریع تر از آنهایی که که به هیچ کاری مشغول نبودند و صرفا بر روی تخت بستری بودند ، بهبود یافتند. آنها دریافتند که تمرین و فعالیت موجب برانگیختن ذهن و فکر می شود و به بهبودی کمک می کند.
اسلاگل در سال ۱۹۱۵ اولین آموزشگاه حرفة ای کاردرمانی را تاسیس کرد.
در سال ۱۹۲۳ انجمن کاردرمانی آمریکا رسما شکل گرفت.
در ایران نیز فعالیت توانبخشی با تشکیل انجمن ملی توانبخشی که در سال ۱۳۵۵ تصویب مجلس شورای ملی و سنا رسید ، شروع شد. رشته کاردرمانی نیز در سال ۱۳۵۰ با تاسیس بخش کاردرمانی در بیمارستان شفا یحیائیان توسط خانم یانسن بنا نهاده شد.
تعریفی که انجمن کاردرمانی آمریکا به منظور استفادة در مراکز رسمی و اداری ارائه دادة است به این شرح است : کاردرمانی استفادة از فعالیت های هدفمند به منظور ایجاد حداکثر استقلال ، جلوگیری از ناتوانی و حفظ سلامتی برای افرادی است که در اثر آسیب و بیماری دچار محدودیت و اختلال عملکردی شده اند. این کار شامل ارزیابی ، درمان و مشاوره است.
معرفی رشته خون شناسی آزمایشگاهی وبانک خون