گروه کاردرمانی دانشگاة علوم پزشکی زنجان از سال ۱۳۹۳ با توجه به نیاز منطقه به خدمات کاردرمانی و وجود خلاء موجود و کمبود متخصصان مسئولین این رشته در مراکز استان با همت و پیگیری تاسیس و اقدام به پذیرش دانشجو نمود. هم اکنون این رشته در حال کسب جایگاه شایسته خود در مراکز درمانی می باشد. همچنین این گروه آموزشی در سال ۱۳۹۸ موفق به اخذ اعتبار ۵ ساله فدراسیون جهانی کاردرمانی شد.

انسان ها از هزاران سال پیش ، به تاثیر بازی ، ورزش ، کار ، موسیقی و هنر در کاهش مشکلات فیزیکی و روانی اذعان داشتند. کاردرمانی نیز به عنوان یکی از مشاغل پزشکی و عضو تیم درمانی ، به فعالیت هدفمند ارزش نهاده و از آن به عنوان یک ابزار درمان استفادة می کند.
در طی قرون ۱۸ و ۱۹ ، کاردرمانی برای بیماران با مشکلات روانی مطرح و مورد توجه قرار گرفت. پینل نیز اولین بیمارستان روانی را که در آن از ورزش و تمرین های جسمی و کارهای دستی و هنری برای درمان استفاده می گردید ، تاسیس کرد. به تدریج کاردرمانی در زمینه اختلالات روانی پیشرفت یافت و در سال ۱۷۸۰ جنبه درمانی کار برای معلولین جسمی نیز مورد توجه قرار گرفت.
در آمریکا پس از جنگ جهانی اول که بیمارستان ها مملو از سربازان مجروح بود ، کاردرمانی به عنوان یک حرفه و شغل مطرح گردید. در این زمان دریافتند که کار و فعالیت هدفمند موجب بهبودی می شود و افرادی که در حین بیماری از تمرین و فعالیت استفاده کرده بودند سریع تر از آنهایی که که به هیچ کاری مشغول نبودند و صرفا بر روی تخت بستری بودند ، بهبود یافتند. آنها دریافتند که تمرین و فعالیت موجب برانگیختن ذهن و فکر می شود و به بهبودی کمک می کند.
اسلاگل در سال ۱۹۱۵ اولین آموزشگاه حرفة ای کاردرمانی را تاسیس کرد.
در سال ۱۹۲۳ انجمن کاردرمانی آمریکا رسما شکل گرفت.
در ایران نیز فعالیت توانبخشی با تشکیل انجمن ملی توانبخشی که در سال ۱۳۵۵ تصویب مجلس شورای ملی و سنا رسید ، شروع شد. رشته کاردرمانی نیز در سال ۱۳۵۰ با تاسیس بخش کاردرمانی در بیمارستان شفا یحیائیان توسط خانم یانسن بنا نهاده شد.
تعریفی که انجمن کاردرمانی آمریکا به منظور استفادة در مراکز رسمی و اداری ارائه دادة است به این شرح است : کاردرمانی استفادة از  فعالیت های هدفمند  به منظور ایجاد حداکثر استقلال ، جلوگیری از ناتوانی و حفظ سلامتی برای افرادی است که در اثر آسیب و بیماری دچار محدودیت و اختلال عملکردی شده اند. این کار شامل ارزیابی ، درمان و مشاوره است.

 
رسالت گروه کاردرمانی

  گروه آموزشی کاردرمانی مصمم است با بهره گیری از تجارب ارزشمند اعضائ هیئت علمی و پژوهشگران  توانا و در راستای چشم انداز نقشه جامع علمی کشور با تکیه بر نیروی انسانی متخصص و شایسته خود به عنوان گروه آموزشی الگو، خلاق، نوآور، دانش محور و کیفیت مدار باشد و به ارتقای جایگاه علمی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی  درمانی زنجان در سطح کشور و منطقه خاورمیانه کمک نماید.
 
 
اهداف گروه کاردرمانی
  • بهبود کیفیت برنامه‌های آموزشی و پژوهشی متناسب با رسالت و اهداف دانشکده
  • ارتقاء شاخصهای پژوهش و فناوری گروه
  • افزایش ارتباطات و همکاری‌های آموزشی، پژوهشی و مشاوره‌ای با سازمان‌های داخل و خارج از کشور
  • بهبود ساختار فیزیکی و تجهیزات آموزشی و پژوهشی
  • بهبود سیستم ارزشیابی درون گروهی فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و عملکرد اعضاء هیأت علمی و کارکنان
  • افزایش میزان مشارکت، رضایت و انگیزش تحصیلی دانشجویان
  • جذب نیروی هیات علمی با مدرک دکتری (PHD کاردرمانی)
 
چشم انداز و آینده تحصیلی گروه کاردرمانی
 

 فراهم کردن محیط سازمانی تقویت کنندة فرهنگ مشارکت، دانش محوری، خلاقیت و کار تیمی و افزایش سطح رضایت شغلی و انگیزش در اعضای هیأت علمی و کارکنان از بعد آموزشی، گروه کاردرمانی هدف خود را آموزش کارآمد فراگیران طبق سرفصل مصوب وزارت بهداشت و درمان و طبق آخرین منابع آموزشی بین المللی قرار دادة است تا دانش آموختگان بتوانند نقش موثری در نظام سلامت ایفا نموده و درمان موثر مبتنی بر شواهد را به کار گیرند. همچنین قادر باشند در مقاطع بالاتر ادامة تحصیل دهند. از بعد پژوهشی نیز تلاش می گردد با توجة با اولویت های پژوهشی دانشگاه، منطقة و کشوری، در صدد رفع مشکلات موجود از طریق طرح های پژوهشی مرتبط بر آمده و ضمن همکاری با نهاد ها و سازمان های ذیربط، بتوان از نتایج این پژوهش ها حداکثر استفاده را نمود.